Mindesten

Mindesten-projektet

De danske foreninger i London gik i 2021 sammen om at rejse en mindesten i kirkens have for danskere, der er faldet i tjeneste for Danmark.

Arbejdsgruppen bestod af repræsentanter for Den Danske Garderforening i Storbritannien, Anglo-Danish Society, Danish-UK Association og Den Danske Kirke i London.

Stenen blev indviet den 7. maj 2023 og står nu smukt i haven ved Den Danske Kirke i London.

De indsamlede midler rakte til at dække både stenen, beplantningen omkring den og udgifter i forbindelse med indvielse og reception.

Overskuddet fra indsamlingen er skænket til Natur Retreat i Danmark, som er et hjælpearbejde for hjemvendte veteraner.

Det er tanken at der hvert år omkring 5. maj skal være en markering til minde om dem, der har mistet livet i tjeneste for Danmark – og til minde om befrielsen i 1945.

Man kan se billeder fra indvielsen af Mindestenen d. 7. maj 2023 HER